تدبر در قرآن

تدبر، اصلی بی‌بدیل در تعامل و مواجهه‌ی انسان با گنجینه‌ی وحی و کلام‌الله مجید است.

تدبر از امر آموزش و قرائت قرآن کریم جدا نیست و با تفسیر مصطلح نیز دارای تفاوت‌های عمده است

تدبر در لغت به معنی بررسی عواقب و انجام امور، از ریشه‌ی «دبر» به معنای عقب و پشت در برابر «قبل» به معنای جلو بوده و یکی از کلمات هم‌خانواده‌ی آن، «تدبیر» است که به معنای انجام کار از روی فکر و اندیشه می‌باشد.

«تدبر» در اصطلاح قرآنی، تأمل در آیه‌ای پس از آیه‌ی دیگر، یا تأمل پس از تأمل در آن است و تنها راه فهم قرآن می‌باشد. بیان آیات و روایات، هیچ راه دیگری را برای نیل به این هدف والا به رسمیت نمی‌شناسد.

در قرآن، چیزی همانند «تعقل در قرآن» یا «تفکر در قرآن» وارد و تجویز نشده، آنچه هست تنها تدبر در قرآن است.

پس از تشکیل موسسه لیله القدر تهران و درک اضطرار به وحی از طریق مفاهیم مطرح شده در آموزه های موسسه و به منظور ارتقاء کیفی فهم قرآن در بین دوستان،کلاسهای تدبر در قرآن به صورت ابتدایی و در سطوح مقدماتی انجام و رفته رفته با تقویت معلومات عربی عزیزان از طریق کلاس های موازی صرف و نحو و همچنین با ارتقای مهارتهای تدبری عزیزان در طی جلسات متعدد، کلاسهای تدبر در قرآن در سطح موسسه به بازدهی خوبی رسیده که ان شاءلله این مهم با امید به فضل الهی و همت دوستان، در آینده ارتقاء بالاتری نیز پیدا خواهد نمود

سوره هایی که تاکنون در طول کلاس های متعدد در موسسه مورد تدبر قرار گرفته به ترتیب به شرح ذیل می باشند:
سوره های مبارکه همزه، لیل، اعلی، جمعه، منافقون، تغابن، مجادله، حدید، دخان و هم اکنون در در حین تدبر در سوره مبارکه حشر می باشیم.
امیدواریم که در آینده با ادامه سیر تدبر در سوره های مبارکه ممتحنه، صف، طلاق و تحريم به سطوح مناسبی از حیث فهم قرآن رسیده و ان شاءالله ادامه روند آموزش عزیزان زیر نظر اساتید حرفه ای از حوزه، ادامه پیدا نماید.

تدبر در قرآن در این موسسه به صورت کارگاهی بوده که پس از خوانش آیات و ترجمه آن به کشف ارتباط میان آیات و دسته بندی و قرار دادن آیات در سیاق های مختلف پرداخته و نهایتاً پس از یافتن جهت هدایتی هر سیاق به بررسی ارتباط بین سیاق های مختلف یک سوره و بالاخره کشف جهت هدایتی سوره نائل می شویم

با توجه به روش تدبری فوق الذکر، منابع مورد استفاده خاصی به منظور تدبر در این کارگاه ها متصور نبوده لیکن از آموزه‌های دین اصیل در هنگام برقراری ارتباط درون سیاقی و بین سیاقی استفاده های فراوانی برده می‌شود.
لازم به ذکر است مسئول کلاس تدبر در قرآن با مطالعه تفاسیر و منابع مختلفی از قبیل تفسیر نور و نمونه و کتاب هایی که راهنمایی اساتید تدبر می باشد به پایش عزیزان حاضر در کارگروه پرداخته و مانع از خروج آنها از چارچوب تدبر می گردد

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا